Johns drömteam
John var mer än nöjd. Han hade lyckats sätta ihop ett team med några av de mest erfarna byggarna av avancerade båtar i kolfiber med luxuösa inredningar. Men det fattades fortfarande några nyckelpersoner. Efter rekryteringen av Kjell Vestö och Fredrik von Heland var teamet komplett.
– Kjell har under sina 40 år i branschen haft ledande roller inom Nautor Swan, Oyster och Baltic Yachts. Med stor erfarenhet av att bygga några av världens finaste segelbåtar skulle han hjälpa oss att få till rätt finish. Fredrik är sjökapten och har varit skeppare på megayachter. Precis som Kjell har han varit en av de ledande auktoriteterna inom konstruktion av båtar i många storlekar och material hos bland andra Abeking & Rasmussen. De sista två åren har han arbetat med installation och drift av Scanias revolutionerande hybridmotor. Hans kunskap var ovärderlig, berättar John.
Johns team

John Lundin

Dennis Harjamaa

Fredrik von Heland

Kjell Vestö
Unik båtkonstruktion
Visionen var tydlig och kraven höga. Teamets drömbåt skulle kunna korsa alla jordens hav och färdas över 10 000 sjömil utan att behöva fylla på bränsle. Samtidigt skulle den erbjuda största säkerhet, bekvämlighet och lyx. Dennis Harjaama löste uppgiften med en helt ny konstruktion. En gigant med lång vattenlinje och smäckert skrov tog form. Som en stor Baltic eller Swan fast utan mast, rigg och köl.
Ett flexibelt och överdimensionerat ankringssystem såväl i fören som i aktern, möjliggjorde ankring även vid mycket besvärliga förhållanden.
– Konstruktionen är verkligen ”State of the art”. Det lätta skovet är
helt byggt i kolfiber. Samma material som används av Boeing och Airbus som komponenter i flygplan och som de ledande båttillverkarna Baltic, Southern Wind, Swan och Wally uteslutande använder, berättar John stolt.
Solpaneler till havs – en strålande idé
Genom att täcka rufftaket med 100 m2 solpaneler kan båten producera strax under 20 kWh och därmed täcka det dagliga energibehovet vid ankring inklusive AC. Solenergin räcker även till att driva båten framåt i ca 4 knop.
– Äntligen hade vi ett koncept som tar hänsyn till miljön samtidigt som räckvidden blir större än hos någon liknande båt.
90% lägre utsläpp
På grund av det extremt lättdrivna skrovet behövs inga stora och törstigadieselmotorer. Båten drivs istället upp till 25 knops fart av två av Scanias senaste hybridmotorer. De är nedvarvande och byggda för kontinuerlig drift samt direktkopplade till propelleraxlarna för optimal effektivitet. Långa överfarter kan ske med enbart en motor som då samtidigt laddar batterierna.
– Båten drivs med enbart el eller diesel eller en kombination av båda.
Varje gång man använder diesel laddas batteribankarna. Dessutom laddas de ytterligare av båtens solpaneler. På så sätt minskar vi utsläppen med uppåt 90%, jämfört med en lika stor traditionell motoryacht.
